Pedagógiai Program
Pedagógiai munkánk meghatározó részét képezi:
Tervszerű, rendszeres mozgással a mozgás szeretetére épülő életvitel, életmód megalapozása.
A vegyes életkorú csoportok sajátosságait életkor, illetve képességek szerinti különbözőségének szem előtt tartásával szervezzük, tervezzük pedagógiai munkánkat.
Az egyenlő hozzáférés esélyének biztosításával lehetőség nyílik a tehetséggondozásra, a differenciálásra, a teljes személyiség kibontakoztatására.
A mozgás fejlesztés komplex, az óvodapedagógusok által összeállított program alapján valósul meg.
A mozgás során nagy hangsúlyt fektetünk a prevencióra és korrekcióra is, melyet a csoport fejlettségéhez igazodva rugalmasan, de tudatosan alkalmaznak óvodapedagógusaink.
A testi képességek fejlesztését 4 fő feladat köré csoportosítva valósítjuk meg.
A fejlesztő feladatokhoz kiemelt feladatok, utánzó gyakorlatok, játékok és tartásjavító gyakorlatok kapcsolódnak.
A fő feladatot ajánlott minimum 1 hónapon keresztül begyakoroltatni, hogy a megfelelő mozgásminták kialakulhassanak, fejlődhessenek.
Több kiemelt feladat is alkalmazható egy alkalommal, a csoport összetételétől, fejlettségétől függően.
A kiemelt feladatokhoz bármelyik utánzó gyakorlat, játék, tartásjavító gyakorlat párosítható, több is egy alkalommal.
Az utánzó gyakorlatok, játékok, tartásjavító gyakorlatok a mindennapos mozgás szervezése során is felhasználhatóak.
A szervezett mozgásformák hatására biztonságosan, bátran mozgó, jó fizikai állóképességű, teherbírású gyermekekké válnak óvodásaink.
Prevenció – korrekció:
Mozgásfelmérés
Minden év szeptemberében (4-5-6-7 éveseknek), valamint októberében (3-4 éveseknek) történik, mely tájékozódásul szolgál pedagógusaink számára a gyermekek aktuális mozgásbeli fejlettségi szintjéről, fizikai állapotukról, motoros képességeikről. Ezekből adódó fejlesztési lehetőségeket írásban rögzítjük. A fejlesztés hatására bekövetkezett változások ismételt mérésére, és az év eleji állapottal való összehasonlításra május hónapban kerül sor (lsd. egyéni fejlődési napló).
Prevenciós feladatainkat a mindennapos mozgás szervezése során látjuk el (lúdtalp torna, hanyagtartás megelőzés, gerinctorna).
A gyógy testnevelő szakvizsgával rendelkező kolléga megfigyelése, felmérése és javaslata alapján kiszűrt 5-6-7 éves gyermekek számára (10-15 fő) heti egy alkalommal tartásjavító, mozgásfejlesztő tornát szervez, korrekciós feladatokat lát el. A felmérés, megfigyelés tapasztalatairól tájékoztatja a szülőt, és írásbeli hozzájárulást kér gyermek tartásjavító, mozgásfejlesztő tornán való részvételéhez.
Mozgás a szabad játékban
A gyermekek természetes mozgáskedvének felkeltése, fenntartása.
Megfelelő motiváció, mozgásra inspiráló környezet kialakítása.
Változatos mozgásfejlesztő eszközök biztosítása a csoportszobában és az udvaron egyaránt.
Mozgásos tevékenységek pozitív megerősítése, szükséges és elégséges szabályok megtanítása.
Egyéni képességeknek megfelelően a nagymozgás, szem-kéz, szem-láb koordináció, egyensúlyérzék, finommotorika fejlesztése.
Mindennapos mozgás