Pedagógiai Program
A „Mozdulj bátran!” mozgásprogram
„Beszélj velem úgy, mintha felnőtt lennék!
Játssz velem úgy, mintha gyerek lennél!
Bízz bennem! Adj nekem feladatot,
majd meglátod, milyen ügyes vagyok!”
Dávid Rózsa
Cél:
A gyermekek egészséges testi és mozgásfejlődésének elősegítése, a természetes mozgás és a testi képességek, készségek fejlesztésével az összerendezett, harmonikus mozgás alakítása, az egészséges életvitel megalapozása, a mozgás szeretetére nevelés.
A testmozgás egyéb tevékenységekbe történő beépítésével a gyermekek pozitív énképének, önkontrolljának, társas viselkedés szabályozásának, kommunikációjának, gondolkodásának fejlesztése.
Speciális feladatsorokkal, játékokkal a kisgyermekkorban kialakuló tartáshibák, deformitások megelőzése, korrigálása.
Elvei:
A testnevelés foglalkozáson, a játék és a játékosság hangsúlyozása.
A mozgásfejlesztő eszközök szabad és kreatív használatával, a feladatvégzés önálló elgondolásának, kitalálásának támogatása.
A gyermekek mozgásban megnyilvánuló önkifejező és önérvényesítő törekvéseinek támogatása.
A tartásjavító feladatok alkalmazásával a gyermekek egészséges testi fejlődésének biztosítása, egészségtudatos szemléletük kialakítása.
Példamutatás a gyermeki teljesítmény, erőfeszítés tiszteletére.
Feladatai:
A szülők meggyőzése a testnevelésben való részvétel fontosságáról.
Felvilágosító munka a program szükségességéről.
A mozgásprogram eszközrendszere változatos, a használt tornaszerek tulajdonságaik révén alkalmasak a játékra. (kendők, szalagok, játékeszközök, dobozok, stb.)
A mozgásfejlesztő eszközök egy része a csoportszobában állandóan rendelkezésre áll, biztosítva a szabadidős tevékenység lehetőségét.
A gyermekek egészséges edzése érdekében a testnevelés foglalkozások szervezése tavasztól, őszig a szabadban történik.
Kiemelt helyet kap a heti rendben a testnevelés foglalkozás, minden csoportban heti két kötelező foglakozás szervezése történik.
Vegyes életkorú csoport esetében a csoport életkor szerinti összetételétől függően együtt, és/vagy a különböző életkorú gyermekeknek bontva történik a foglalkozás szervezése.
Mindennapos frissítő torna szervezése a napirend délelőtti szakaszának lezárásaként kerül megszervezésre.
A „Mozdulj bátran!” mozgásprogram alapját az alapfeladatokon túl a tartáshibák megelőzését szolgáló sokmozgásos játékok, valamint a már észlelt deformitásokra célirányosan kidolgozott gyakorlatsorok alkotják .
Hangsúlyos helyen áll a gyermekek helyes tartásának alakítása, a megjelenő tartáshibák korrigálása, így a leggyakoribbak: gerinc deformitások (hanyagtartás), mellkas deformitások (tyúkmell, tölcsérmell), lábboltozat deformitások (lúdtalp).
A helyes tartás alakítását célzó gyakorlatsorok összeállítását, az ellenjavallt mozgások tudatos kerülését a pedagógusok szakirányú továbbképzésen szerzett tapasztalatok, valamint a gyakorlatot támogató szakirodalom segítségével állítják össze.
A gyakori lábboltozat deformitás (lúdtalp) megelőzése, a kialakult elváltozás visszafordítása, szinten tartása a mindennapi mozgás része, ennek érdekében a gyermekek mezítláb tornáznak.
A gyermekek egészséges fejlődésének érdekében kiemelt helyen áll a gyermekek állóképességének és erőnlétének, ügyességének folyamatos fejlesztése.
A gyermekek terhelhetőségének, mozgásigényének a pontos megismerése, az elért fejlettségi szint megismerése érdekében évi két alkalommal mérés történik.
A lemaradást mutató gyermek felzárkóztatása, fejlesztése gyermekeket mozgásra ösztönzik, a lemaradást mutató gyermekek fejlesztését elősegítik.
A testnevelési anyag összeállítása:
3-4 évesek körében nagyrészt természetes mozgásokat tartalmaznak, a nagymozgások fejlesztése a kiemelt feladat, így dominálnak a természetes alapmozgások, valamint ezek gyakorlására alkalmas utánzógyakorlatok: (járások, futások, csúszások, mászások talajon, szereken, tárgyak alatt, felett, megkerüléssel).
4-5 évesek körében ezek mellett nagyobb szerepet kap a tér mozgásos megismerése. Mozgásfejlesztésben előtérbe kerül a koordinációs és kondicionális képességek fejlesztése (egyensúlyérzék, szem-kéz, szem-láb koordináció)
Kiemelt helyet kap az oldaliság tanítása.
5-6-7 évesek körében ezek mellett szerepelnek azok a gyakorlatokat, amelyek az alaklátás, formaállandóság fejlesztését szolgálják.
Legcélzottabb az észlelés fejlesztése, valamint ebben az életkorban a finommozgást fejlesztő gyakorlatok megjelenése. (szerek fogásmódja, kisebb testrészekkel végzett gyakorlatok).
A keresztcsatornák fejlesztése, látott-hallott minta lemozgása, gyermekek mozgásmemóriájának fejlesztése ebben az életkorban fontos helyet kap.
Módszerei:
A gyermek csuklójának jelölése, kezességtől függetlenül a jobb oldalon, szalaggal történik.
A direkt gyakoroltatás helyett a változatos, akár párhuzamosan futó, játékos gyakorlást eredményező szervezeti formák közül történő választás, melyek alapja a folyamatos mozgás, játék, játékosság. (köredzés, akadálypálya stb.)
A párhuzamosan szervezett, jól differenciált feladatadás biztosítja a megfelelő ideig tartó, megfelelő terhelést nyújtó mozgást.
A verbális hibajavítás helyett a gyakorlatban nyújtott segítség dominál.
A megfelelő ideig tartó gyakorlás alkalmazása a mozgásformák tökéletesítésére.
A mozgásfejlődés különböző fokán álló gyermekek számára különböző elvárások megfogalmazása, s ehhez igazított értékelés alkalmazása.
A közös mozgásvégrehajtás társas kapcsolatokra gyakorolt hatásának kihasználása. Párban végzett gyakorlatok esetében a kooperációs képességek, a társakhoz való alkalmazkodás fejlődésének elősegítése.
Példaértékű kommunikációval a mozgásos játékok nyelvezetének sajátos, de nem nélkülözhető játékosságának, humorának bemutatása.
A mozgásvégrehajtáshoz szükséges kifejezések utánzással, játékos mozgásmintával történő tanítása.
A mozgásos játékok során, gyakorlás közben történő ismeretbővítés: a gyermekek saját testükkel kapcsolatos ismereteinek, valamint a térirányok ismeretének kialakítása.