PROGRAMOK
ÓVODAI ÉS JELES NAPI HAGYOMÁNYAINK
A néphagyomány életérzéseket közvetít, ezért óvodai programunk az évek folyamán fokozatosan és tudatosan is egyre inkább a magyar népi kultúra felé fordult. Célunk a helyi lehetőségekhez képest a magyar hagyományok megismertetése, átélése. A szokások beépültek mindennapjainkba, hagyománnyá váltak, mely hagyományok adják óvodai életünk kereteit.
Hagyományaink átadása ünnepek, kézműves tevékenységek, zene, néptánc, népmesék, népi gyermekjátékok felhasználásával történik.
PROGRAM | Szülők számára | |||
ŐSZ: | ||||
Mihály napi vásár | A mindennapos óvodába járás kezdetén az első közös ünnepünk a Mihály napi vásár (szeptember 29.), melyet hetekig tartó készülődés előz meg, az ünnepet hagyományosan „kisbíró” nyitja meg.
– A gyermekek megtapasztalják, hogy egy nagyobb közösség részesei. – Természetes anyagok felhasználásával portékákat készítenek, (szövés, fonás, bőrözés, batikolás, stb.). – Megtapasztalják, hogy a saját maguk készített alkotásnak értéke van, – Az ünnepre való készülődés során átélik a tudatosság, felelősség, becsületesség érzését. – Az ősz kínálta terményekből, termésekből ékszereket, tárgyakat, játékokat készítenek (dióhegedű, bábok, láncok, stb.). – A gyermekek a saját maguk által vágott papírtallérokon vásárolhatják meg a különböző portékákat. – Árusként mondókákkal kínálják csoportjuk áruit, gyakorolják az „adok-veszek” szerepet. – Találkoznak élő zenekarral, ismerkednek a hangszerekkel, gyönyörködhetnek a közös éneklésben, táncban. – A táncházban a gyermekek akár szüleikkel együtt gyakorolják a már ismert tánclépéseket, vagy szabadon mozoghatnak a zenére. – A tánc élményét, és örömét, mint a közösség, az összetartozás eszközét minden gyermek átéli. – Itt találkoznak a gyermekek azzal, hogy a különböző dolgoknak, ünnepeknek egymásból következő, természetes mozzanatai vannak. |
nyitott | ||
Szüret | A közösséggé formálódás, az összetartozás, az együtt tevékenykedés, a féktelen mulatozás ideje.
– Tevékenyen részt vesznek, tapasztalatot gyűjtenek a szőlő feldolgozás menetéről (mosás, szemezés, darálás, taposás, préselés). – Gyakorolják a munkamegosztás menetét,a társaikkal való együttműködést. – Megválasztják, hogy mely területen kívánnak munkálkodni. – A prés működtetése során tapasztalatot szerezhetnek saját testi erejük korlátairól. – Az elkészült mustot azonnal megkóstolhatják. – Kísérő tevékenységként pogácsát, falatkákat készíthetnek, kínálhatnak, s közben ismerkednek, barátkoznak. – Különböző karaktereket próbálhatnak ki a körjátékok lopó és csősz szerepeiben (merész, gyáva, ravasz, eszes). – A táncos együttlét felfokozott légkörét örömteli mozgás közben újra átélhetik. – A zenére történő rögtönzés önálló gondolkodást, aktivitást, ritmushoz való alkalmazkodást, másokkal való együttműködést igényel – a gyermekek törekszenek az együttműködésre. – A mulatozás során észlelik határaikat, érzékelik, hogy meddig tudják kontrolálni viselkedésüket. |
zárt | ||
Márton-nap (november 11.) | – A gyermekek ebben az időszakban már megérzik, megtapasztalják, hogy óvodánk közösségének részesei, s önállóan eldönthetik, hogy beállnak-e a Márton napi „libasor” játékba, vagy nézőként vannak még jelen.
– Különböző tevékenységek közül választhatnak: párnavarrás, melyet libatollal töltünk meg, házi rétes nyújtása, sütése, „Szent Márton köpönyegét” nyújtjuk ki, bábkészítés, fonásokkal-szövésekkel ismerkednek, sajátítanak el, kukoricapuliszkát készítenek, mesét dramatizálnak, dalos játékokat játszanak. – A szeptemberben eltett befőttek, savanyúságok, lecsó felbontásában, a különböző ételek elkészítésében tevékenyen részt vesznek, tapasztalatot gyűjtenek. – Tapasztalatot szerezhetnek a szüretkor eltett must átalakulásáról, letisztulásáról, hiszen „Márton, az újbor bírája”. – Libás mondókákat, énekeket, dalokat, dalos játékokat játszanak. – Megismerkednek a népi időjóslások játékaival, rigmusaival. |
zárt | ||
Cicölle
(november 21.) |
A fény és a zene ünnepe.
– A gyermekek újra átélik a nagy közösséghez tartozás élményét, de ez már egy szelídebb, csendesebb együtt zenélés, együtt éneklés élményét adja számukra. – Vihetik saját csoportjuknak „fényét” az égő gyertyát, láthatják, hogy mindencsoport hoz egy kis „fényt”. – Megtapasztalják, hogy a gyermekek által előadott zene is lehet élményt nyújtó. – A felkészülés során tapasztalatot szereznek arról, kivel tudnak együtt zenélni. – Saját hangszert készítenek, pl. dióhegedű, pánsíp. Elsajátítják a zenehallgatás, a koncerten való részvétel tevékeny, együttműködő módjait (együtt énekelnek, mozognak, vagy ha arra kérik, figyelnek, fülelnek, gyönyörködnek). |
zárt | ||
TÉL: | ||||
Katalin nap (november 25.) | Az óvoda névnapja. Kevesebb mozgásos játékot játszunk, (a finomabb mozgásfejlesztés ideje ez) előtérbe kerülnek a kézműves tevékenységek, a benti munkálatok – szövések, fonások.
– A gyermekek elkészítik Kati-ovi medáljukat, mely első tárgyi jelképük, emlékük egy nagyobb közösséghez való tartozásról. – A karácsonyra készülődés keretében ekkor sütik a „Katalinkát” – mézeskalácsot, mely egyben ajándék és dísz is. – A csoportokban a mézeskalácsot „Katalinkát” minden évben más-más módon díszítik, készítik. – Folyamatosan ismerkednek a fonások, szövések különböző módjaival. – Különböző anyagok és technikák alkalmazásával díszeket, tárgyakat készítenek. – Ez az időszak az összetartozás élménye mellett saját maguk megismerését a „jóvá válást” hozza. – Megismerkednek a népi időjóslások játékaival, rigmusaival, felfigyelnek az időjárás változatosságára. – Részt vesznek a csoport adventi koszorújának elkészítésében, elhelyezésében |
zárt | ||
András nap (november 30.) | A mulatozások ideje lejárt. A természet elcsendesedésével a gyermekközösségekben is csendesebb, nyugodtabb időszak következik. Advent, a téli napforduló és a karácsony időszaka. Ebben az időszakban készülünk fel testileg-lelkileg a karácsonyra. A téli ünnepkör a farsang végéig tart.
– A gyermekek olyan játékokat játszhatnak, melyek hozzásegítik az itt lévőket a természet rendjéhez való tartozás érzéséhez. – A karácsony előkészületei során a gyermekek belső békéjük megéléséig juthatnak el. – Saját rajzukhoz mesét, történetet mondhatnak, találhatnak ki. – Pogácsát sütnek, melybe üzenetet, jó kívánságot rejtenek társaiknak, barátaiknak. Az András pogácsa sütése segít a gyermekek gondolatait a barátság köré rendezni, – A gyermekek ebben az időszakban több párválasztós játékot, bizalomépítő játékot játszanak. – A barátság és a jó szomszédság jelképeként gyümölcsfaágat ajándékoznak, illetve komatálat visznek a szomszédos csoportnak. – Az első gyertyagyújtáskor a közös nagy adventi koszorúnál az óvoda összes lakójával újra átélik az összetartozás élményét, melyet az együtt éneklés tesz hangulatosabbá, meghittebbé. |
zárt | ||
Luca nap (december 13.) | A tisztaság, a fény ünnepe.
– A „boszorkányok” = (ártó gondolatok) távoltartására változatos tevékenységek közül választanak a gyermekek (reggel fokhagymával díszítik csoportszobájuk ajtaját, fokhagymás pirítóst készítenek, fokhagymából és a nyáron eltett kukorica héjból, rongyból, vagy papírból boszorkányt készítenek). – Luca napi szokásban vesznek részt, jó kívánságokat mondanak barátaiknak, – „Luca-pucást” játszanak, – Luca búzát ültetnek, mely karácsonyig kihajtva asztaldíszül szolgál majd. – Körjátékokban alma – körte, vagy angyal-ördög játékokat játszanak, melyben a gyermekek maguk választják meg, hogy angyalok (jó), vagy ördögök (rossz) lesznek-e, választásukból kiderül, hol tartanak a „jóvá válás” folyamatában. |
zárt | ||
Farsangolás – kiszehajtás | A farsang az átmeneti lazítás, a tombolás ideje, ilyenkor a szokottnál is több a táncos, mozgásos tevékenység. Hosszú farsang esetén farsangfarka végén kiszézünk.
– Farsang időszakában a gyermekek bármikor bele bújhatnak a maguk által választott, készített jelmezekbe és kedvük szerint kifesthetik saját, ill. társaik arcát. – Szüleikkel együtt vehetnek részt az óvoda által rendezett farsangi délelőttön, ahol különböző kézműves tevékenységeket végezhetnek- fánk sütés, versenyjátékok, néptánc. – Kiszebábot, csörgőket, zajkeltő eszközöket készítenek. – A közösség részeseként részt vesznek a Duna-partján történő télbúcsúztatáson, kedvükre „kitombolják” magukat. |
nyitott | ||
TAVASZ: | ||||
Zöldágazás | Az újjáéledő természet ritmusának megfelelően a tavaszt Zöldág járással köszöntjük.
Rövid farsangi évben a Kiszézést együtt ünnepeljük a zöldág járással. A tombolás véget ér, a belső rend helyreáll. – A húsvét előkészületei során a gyermekek megismerkednek a tojásfestés, díszítés különböző módjaival (batikolás, berzselés, írókázás), – Megtapasztalják, hogy a tojás színezéséhez a természetben is találnak „festéket”, pl. a cékla, vöröshagymahéj, dió levél, – Húsvéti népi játékokat játszanak (tojáshajtás, nyársas játék), – Locsoló verseket tanulnak. – A böjti időszakban újra előtérbe kerülnek a szövő, fonó kézműves tevékenységek, illetve körjátékok. |
zárt | ||
Szent György nap
(április 24.) |
Az óvoda udvarán a megújulást köszöntjük, a gyermekek figyelik a magújult élővilágot, kezdetét veszi számukra a nyári játékok ideje. Ebben az időszakban fogadjuk az új beiratkozó óvodásokat, akik szüleikkel együtt ekkor szerzik első tapasztalatikat az óvodáról.
– Kincset keresnek a homokozóban, és ezzel számukra is kezdetét veszi a homokozás idénye. – Szent György nap reggelén tiszta vászonnal a fűről harmatot szednek, a megtisztulás, megújulás jelképeként megfigyelik, hogy meg van-e a megújulás a természetben. – Naphívogatókat énekelnek, játszanak. – Bátorságukat próbára tehetik a Szent György napi zöldhajtásos füstölésben, mely a megtisztulás jelképét hordozza magában. – Szent György napi rendezvényünkön szülők és gyermekeik együtt vesznek részt a játékos feladatokban, kézműves tevékenységekben – kard és pajzskészítés, bajvívás, sárkánykészítés és eregetés, ügyességi játékok, keszkenő és koronakészítés). |
zárt | ||
Pünkösd | Pünkösd, húsvét után ötven nappal következik. A nyárkezdet ünnepén a különféle versenyek, sportjátékok győztesét rövid ideig uralkodó „pünkösdi királynak” választják. A kislányok ezen a napon tartják a pünkösdi királynéjárást, a „pünkösdölést”.
– A lányok koszorúkötésben, pártakészítő, illetve táncversenyben küzdenek a királykisasszony címért. – A fiúk kakasos, lovas viadalokban, ügyességi játékokban teszik próbára magukat. – A versenyek, próbatételek végén megtörténik a királyválasztás, melyet közös tánc zár. |
zárt | ||
NYÁR:
|
||||
Nyári vásár, nagyok búcsúztatója |
Csoportokból kiinduló közös óvodai rendezvénnyé kerekedő program, iskolába menő nagyok búcsúztatója, egész délelőttös program a gyerekek és családjaik részére – közös óvodai program, jeles nap. Hagyományőrző népi kirakodó- vásár gyerekek által készített portékák árusítása papírtallérért. Táncház élő zenével –Gönczöl népi zenekarral) |
nyitott |
||