Pedagógiai Program
Nevelési gyakorlatunkat a központi Pedagógiai Program, valamint a nevelőtestület által írt, kiegészítő Mentálhigiénés egészségnevelési pedagógiai programunk határozza meg. Programunkat négy alapterületen valósítjuk meg: szomatikus nevelés, pszichohigiénés nevelés, szociohigiénés nevelés és az óvodai élet tevékenységi formáiban való változatos tapasztalatszerzés és fejlesztés.
A dokumentum fejezetenként rögzíti a közösen értelmezett és elfogadott nevelési filozófiánkat, cél- és feladatrendszerünket, az elvárt eredményeket.
A feladatok kibontásában következetesen jeleníti meg a prevenció, korrekció, tehetségfejlesztés, az anyanyelvi nevelés, óvoda-család együttműködésének teendőit.
Számunkra a gyermek
-
az óvodapedagógus tudatos tervező és nevelőmunkája eredményeként rendelkezik az élethosszig tartó tanulást megalapozó kulcskompetenciákkal, szociális és életviteli képességekkel, kommunikációs készséggel.
-
a maga egyediségével, szükségleteivel, az óvodában társak között, szabadon, érzelmi biztonságot nyújtó, derűs, szeretetteljes légkörben éli meg kisgyermekkorának boldog pillanatait.
-
felfedezi társai értékeit, elfogadó, segítőkész, figyelmes, együttműködő, megtapasztalja a kollektív öröm összetartó erejét, kialakul a társakkal, felnőttekkel való kommunikáció.
-
ismeri önmaga értékeit, reális énképpel, egészséges önbizalommal bír.
-
szeretni képes, adni és kapni tud, így egészséges személyiség.
-
szabadon játszik, játékában fejlődik, felfedezi, megismeri környezetét, önmaga lehetőségeit és korlátait.
-
személyisége változó, fejlődő, természetes kíváncsiság, nyitottság jellemzi, élet közeli, természet közeli tapasztalatokat, ismereteket szerez.
-
fogékony az újra, a másra, az őt körülvevő tárgyi és szociális környezetben eligazodik, a szándékos tanulás iránti pozitív attitűdje kialakul, megteremtődnek benne a kisiskolás életszakaszba való átlépés belső pszichikus feltételei.
-
nyílt, őszinte, kezdeményező, kreatív; szabadsága döntéseiben, választásaiban nyilvánul meg.
tevékenységeiben korának megfelelő önállósággal rendelkezik.
Nevelési hitvallásunk szerint
-
óvodai életünkben kiemelt szerepet tölt be a gyermeket megillető jogok és alapvető szabadságok érvényesítése, az egyenlő hozzáférés.
-
a multi- és interkulturális nevelésen alapuló integrációval biztosítjuk a más nemzetiséghez tartozó és a migráns gyermekek önazonosságának megőrzését, társadalmi beilleszkedésük elősegítését.
-
a gyermeket mással nem helyettesíthető, szellemi, erkölcsi és biológiai értelemben is egyedi individuumként, szociális lényként tiszteljük.
-
képviseljük, hogy a gyermek életében az óvodai nevelés hatása irreverzibilis (visszafordíthatatlan).
-
minden gyermek egyformán magas színvonalú, és szeretetteljes nevelésben részesül.
-
óvodai nevelésünk nem ad helyet semmiféle előítélet kibontakozásának.
-
a mással nem helyettesíthető játék, szabad játék elsődlegességének biztosításával, a gyermek sokoldalú, harmonikus fejlődésének, a benne rejlő lehetőségek és személyisége teljes kibontakoztatásának támogatásával, esetleges hátrányainak csökkentésével, kompetenciáinak fejlesztésével, attitűdjének erősítésével, közvetetten segítjük elő az iskolai beilleszkedést.
-
az egészséget a gyermek életében értéknek, élete nélkülözhetetlen forrásának, személyiségfejlődése alapfeltételének tartjuk.
-
mentálhigiénés szemlélettel, óvjuk-védjük, fejlesztjük, önállóságra neveljük őt.
-
a mentális (testi-lelki) egészség fogalma azt jelenti számunkra, hogy az élet különböző helyzeteiben a gyermek és felnőtt
-
hogyan gondolkodik, érez, cselekszik
-
milyen modell szerint viszonyul másokhoz, környezetéhez
-
hogyan és milyen döntéseket hoz
-
harmonikus fejlődési folyamatához hol, miben, milyen segítséget, támogatást igényel.
-
optimális feltételt teremtve, a gyermeket jó hangulatban, nyugodt, családias környezetben neveljük, tevékenységrendszerünkkel megalapozzuk környezettudatos magatartását.
-
a csoportszobák berendezése barátságos, esztétikus, tükrözi a csoport sajátosságait, hagyományait.
-
a gyermekekkel való foglalkozás és játék ideje alatt az óvónő és a dajka egymással együttműködve, befogadó, támogató attitűddel, egyéni bánásmóddal és kommunikációval tevékenykedik, biztosítva a kiemelt figyelmet és különleges bánásmódot, a szociálisan hátrányos helyzetű, veszélyeztetett, a kiemelten tehetséges, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek számára a fejlődést.
-
az egészséges fejlődéshez és fejlesztéshez szükséges személyi és tárgyi környezetben, a gyermek egyéni képességeihez és életkorához igazodó műveltségtartalmakat, emberi értékeket közvetítünk, különös tekintettel a fenntarthatóságra nevelés normáira.
-
sokféle tevékenységet szervezünk csoporton belül és a csoportok között, mely által tapasztalataik, ismereteik, tudásuk gazdagodik, egyéni készségeik, képességeik optimálisan fejlődnek.
-
a tanulási folyamatot elősegítő értékelést alkalmazunk, mérésre, megfigyelésre alapozott személyiségfejlesztést valósítunk meg. A fejlődést egyéni dokumentációban rögzítjük, a szülő számára biztosítjuk a betekintést.
-
szakmai munkánkat belső hittel, elkötelezettséggel, a gyermek fejlődésébe vetett bizalommal, a hatás pedagógia gondolatiságának és gyakorlatának szellemében végezzük.
-
nevelőmunkánkban a pedagógiai programunkban képviselt alapelvek, célok, feladatok, értékrend mellett érvényesül az óvodapedagógusi módszertani szabadság.
-
az óvodapedagógusok és a munkájukat segítők tudásuk legjavát adva, ismereteik folyamatos bővítésével, frissítésével nevelik és fejlesztik a gyermekeket.
-
minden döntésünkben, cselekedetünkben a gyermek szempontjai, érdekeinek védelme az elsődleges.
-
az óvodai élet tevékenységi formáit, munkaközösségek által kidolgozott, elfogadott, szakmai segédanyagok támogatják.
-
partneri viszonyban, a családdal szorosan együttműködve, esetenként hátránycsökkentő szerepet betöltve, az eltérő értékrendek összehangolása mellett vállaljuk fel egyéni felelősségünket.